Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Navigate Up
Sign In
Geachte collega’s,
 
Naar aanleiding van de “red alert” van het Nederlands Trimbos-instituut wil het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid via zijn Belgian Early Warning System Drugs dit alert ook doorgeven.
Het betreft een ecstasy-tablet met het logo “ADE”, die circuleert en levensgevaarlijk hoge dosissen MDMA bevat.
Deze werd geproduceerd in het kader van het Amsterdam Dance Event van 14-18 oktober.
 

© Trimbos Instituut
 
Logo: “ADE”
Kleur: lichtgeel
Vorm: vierkant
 
Tot op heden werden deze tabletten niet aangetroffen in België.
Red alerts in Nederland zijn zeer zeldzaam, en gezien de vergelijkbare ecstasy-markt in beide landen, willen wij ook expliciet waarschuwen om deze tablet ten allen kost te vermijden.
 
Het gebruik van hoog gedoseerde ecstasy houdt zware risico’s in met sterk verhoogde kans op overdosering, waardoor oververhitting, acute psychotische verschijnselen, hartritmestoornissen en leverfalen kunnen optreden met mogelijk fatale gevolgen.
 
Het BEWSD vraagt om aandachtig te zijn voor deze tabletten.
Indien u meer inlichtingen kan verschaffen, kan u met ons contact opnemen via bewsd@wiv-isp.be.
 
Vriendelijke groet,
 
Peter
 
FR
 
Chers collègues,
 
L’institut hollande Trimbos, la centre de recherche drogue aux Pays Bas, a distribué un “Red Alert” concernant des tablettes d’ecstasy avec un très grand dosage en MDMA, qui sont potentiellement mortelle.
Il s’agit d’un comprimé d'ecstasy avec le logo «ADE», qui contient des doses extrêmement élevé en MDMA.
Les comprimés ont été produits dans le cadre de l'Amsterdam Dance Event du 14-18 Octobre.
 
© Institute Trimbos
 
Logo: “ADE”
Couleur: jaune
Forme: carré
 
Ces tablettes ne sont pas encore détectées en Belgique.  
Les « alertes rouges » dans les Pays-Bas sont très rares. Tenant compte du marché de l'ecstasy similaire dans nos deux pays, le BEWSD de l’Institut de Santé Publique veut aussi vous avertir explicitement à éviter cette tablette à tout prix.
 
La consommation d'ecstasy à haute dose augmente le risque de surdosage, provoquant une hyperthermie extrême, des symptômes psychotiques aigus, des arythmies et d'insuffisance hépatique, avec des conséquences potentiellement fatales.
Plus d'informations sont disponibles à https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=1682.
 
Le BEWSD suit la situation de près et vous tiendra informé dès qu’on a reçu plus d’information.
Veuillez signaler au BEWSD toute information disponible concernant ces tablettes (bewsd@wiv-isp.be).
 
Cordialement,
 
Peter
 
Dr. Apr. Peter Blanckaert
Coordinator Belgian Early Warning System on Drugs
DO Public Health&Surveillance, Drugs Program (BMCDDA)
Juliette Wytsmanstraat 14 | 1050 Brussels
T + 32 2 642 54 08 | F + 32 2 642 54 10 |
GSM +32 475 84 68 16
Skype: wiv-isp.peter.blanckaert
 
Institut Scientifique de Santé Publique
Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid
Scientific Institute of Public Health
www.wiv-isp.be
 
 
DISCLAIMER
 
The information in this message is exclusively meant for the EWS-network, and was sent to you, as a member of this network, in a confidential way.
Therefore the information in this message may not be copied, transferred or made public without the prior permission of the WIV-ISP.
The WIV-ISP takes responsibility for the editing of a press release, if considered as necessary in the framework of its mission.
The information contained in this document is also available on the BEWSD-website (with corresponding pdf-files and analytical data).
This part of the website is not accessible for the general public.
A login can be requested by contacting ews.drugs@wiv-isp.be.
 
Information: BEWSD Alert levels
 
The BEWSD has decided to distinguish its alert messages depending on the severity of the reported information.
The following 4 alert levels are used, and will always be indicated between brackets ([]) in the subject line of the alert message.